Sunday, July 05, 2009

Insan yang tabah idol buat diriku


Bukan kehidupan tanpa cabaran. Ungkapan yang paling tepat untuk dikaitakan dengan seorang insan yang sangat saya kagumi dewasa ini. Semangat yang kental untuk terus maju kehadapan menjadikan beliau sentiasa merancang dan menyusun strategi di dalam hidupnya.

Mengimbas kembali sejarah lalu, ketika di alam persekolahan para guru, murabbi dan mua'llim menasihati agar terus belajar sehingga ke peringkat tertinggi. Kata-kata murabbi: " Belajaq sampai sijil apa yang orang nak, kita ada". Dengan kata-kata itulah, insan yang saya kagumi ini melangkah satu demi satu langkah kehadapan untuk membina hidupnya sebagai jiil mansyud.

Segala cabaran diharungi, halangan dianggap dugaan kesabaran di kumpul kemas dan disematkan di dalam dada. Kata orang, kalau dah kahwin, susah nak sambung belajar menjadi cabaran buat dirinya walau berjauhan dengan isteri, namun segalanya dengan mudah diurus sendiri. Saban hari dengan tugasan harian sebagai pendidik, hari minggu berulang alik dari kedah ke Kuala Lumpur. Perjalanan 5 jam sukar dipertikai. Kesempatan berada di KL digunakan sebaiknya untuk proses pembelajarannya. UM menjadi tempat persinggahan dikala isteri menghadiri kelas. Berkat usaha dan kesabaran, kini insan kebanggaan saya ini kini menyambung MA di USM.

Tanggungjawab di pundak semakin bertambah, tetapi riak wajahnya kekal seperti biasa. Tiada rungutan, tiada bebalan yang ada hanya setiap tugasan usaha dilangsaikan bahkan di usaikan jua tugasan saya. Masya Allah....kagum saya melihat bagaimana dia menyusun jadual harian dan mingguannya.

Ya Allah, engkau permudahkanlah segala tugasan insan yang ku kagumi...Ameen

1 comment:

SK Tikam Batu said...

tahniah
moga anda menjadi insan yang tabah
saya doakan anda bahagia yer
jangan mengalah
itu ujian semata-mata