Wednesday, July 01, 2009

Tugasan

Alhamdulillah, baru je usai send tugasan pertama selepas pembelajaran semester yang pertama. tugasan yang berkaitan dengan perkembangan manusia dan kajiannya terhadap pelajar yang bermasalah yang sedang kita hadapi samada dari sudut perilakunya atau pembelajarannya. Masya Allah, cabaran sebagai mudarrisah di sekolah yang ramai pelajarnya.

Ringkasnya berkaitan murid yang saya kaji ini...Jika anda melihatnya, pasti anda kata ini budak down syndrom ni...anda katala...namun, apa yang saya kaji, melalui ibu bapanya serta pengesahan daripada doktor yang membuat check up, syaion 'ajib...anak ini bukan down syndrom. Lahirnya normal, pasif tidak seperti budak down syndrom, tak perlu arahankan sesuatu dengan suara yang garang, suka menyendiri, boleh melalui pembelajaran seperti kanak-kanak normal yang lain. Pelikkan? apa yang penting, murid ini melepasi setiap ujian yang dilakukan ke atasnya seperti apa yang dilakukan kepada kanak-kanak down syndrom.

Anda bayangkan bagaimana situasi ini perlu dihadapi oleh guru-guru yang mengajarnya? 'ala kullihal, tugasan ini perlu diterima..bagi saya, ianya suati cabaran untuk memperkenalkan kepada murid ini huruf demi huruf, abjad demi abjad, ayat demi ayat demi memastikan anak ini menjadi anak yang berilmu, cerah masa hadapannya. Yakin dan percayalah bahawa setiap anak yang lahir ke dunia sudah tercatat rezkinya di sisi Allah s.w.t.

No comments: